top of page
Search
  • Writer's pictureמערכת פיטפוט

שבע שאלות שכל עסק חייב לשאול לפני כל מהלך שיווקי בדיגיטל


חשבתם שכל אדם הוא לקוח פוטנציאלי? מיקוד קהלים יעזור לכם לחסוך המון כסף ולהגדיל מכירות. הנה 7 שאלות אסטרטגיות שיעזרו לכם להתחיל



זה אולי נשמע מובן מאליו, אבל תשאלו כמעט כל בעל עסק "מי הקהל שלך?" והתשובה תהיה "מה זאת אומרת? כולם!". אם נעמיק עוד קצת ונשאל – "האם את מוכר לילדים?", בהרבה מהמקרים התשובה תהיה "לא", משמע שהקהל הוא בגילאי 18+. אם נתעקש עוד ונשאל – "האם הקהל הוא כזה שגר באיזור המרכז או, למשל, בדרום הארץ?", סביר להניח שבעל חנות מקומית בתל אביב ישיב "שיבואו ויקנו – אבל אני לא נגיש אליהם. אני מוכר בעיקר לתושבי העיר", משמע הקהל שלנו יהיה תושבי תל אביב בלבד.

ההנחה שכל אדם בעולם הוא קהל יעד פוטנציאלי היא הנחה מוטעית, במיוחד כשמתרגמים את הרצון למכור, לעולם השיווק והפרסום. בעולם הזה אנחנו נהיה חייבים להיות ממוקדים, ולהתאים את המסרים שלנו לקהלים הפוטנציאלים השונים. מיקוד הקהלים יעזור לנו לחסוך הרבה כסף ולא להתפזר.

לפני שיוצאים לתהליך שיווקי, השלב הראשון הוא שלב האיפיון האסטרטגי. בשלב הזה אנחנו נשאל 7 שאלות על המותג מחד, ועל הקהל שלנו מאידך, בכדי להכיר אותו טוב ויותר ולחדד את המסרים שלנו:


1. מה? בשלב הראשון נשאל מה אנחנו בעצם מוכרים, כאשר ה"מה" לעולם לא יהיה מוצרי, אלא תמיד רגשי. מכירים את זה כשאתם יושבים במסעדה ומזמינים קולה, המלצרית אומרת לכם בחצי התנצלות שיש רק פפסי ואז התגובה שלכם, במידה והסכמתם תהיה "טוב נו". הרעל הוא אותו רעל, אפשר להתווכח על עניין הטעמים, אבל בסופו של דבר, ה"מה" המוצרי של קוקה קולה ושל פפסי הוא זהה. למרות זאת, רובנו נעדיף לשתות קוקה קולה, מתוך הזדהות רגשית עם המותג. כך גם לגבי המותג שלכם – נרצה להבין מה היתרון המוצרי שלנו על המתחרים, אבל הדגש יהיה על היתרון הרגשי.

2. מי? בשלב הזה נגדיר את הקהל הקונספטואלי שלנו. היתרון הגדול בדיגיטל הוא שאנחנו יכולים להגדיר מספר קהלים עיקריים, ולכל אחד נייצר מסרים שונים. ההמלצה היא לא להגדיר יותר מ-2-3 קהלים עיקריים על מנת לא להתפזר. בנוסף, מומלץ לספר את הסיפור של אותם קהלים ולרדת לרזולוציות נמוכות ככל הניתן. רק כשנכיר את הקהל שלנו באמת, נדע מה מפעיל אותו רגשית ואיך לפנות אליו.

3. איפה? לאחר שהבנו מי הקהל שלנו, עלינו להבין היכן הוא מסתובב. אם הוא נמצא בסביבת החנות, נוכל לתרגט אותו. אם הוא מסתובב בקבוצות פייסבוק מסוימות או קורא תוכן באתרים מסוימים, נרצה לשקול שת"פ.


4. מתי? לפני שנצא במהלך שיווקי, עלינו להבין מתי יהיה הזמן הנכון לכך. אם יש חג מסוים, אולי נרצה לקדם מבצע. אם זו למשל תקופה הקיץ, וקהל היעד שלנו נמצא כרגע בחו"ל – אולי זה לא זמן טוב לשווק ונרצה לייצר מהלך שונה.


5. כמה? זו כבר שאלה מוצרית שנוגעת למבצעים שנרצה לייצר בהתאם ליכולת שלנו.


6. איך? לאחר שעברנו על כל השאלות ומיפינו את הקהל ואת הצרכים שלו, נשאל בעצם מה האינטרפרטציה הקריאטיבית שתשרת את המסר שלנו בצורה הטובה ביותר ואיך נספר את סיפור המותג שלנו - האם נייצר סרטון? כתבה? פוסט אינטראקטיבי?

השאלה השביעית והאחרונה היא אולי החשובה ביותר. אם עד עכשיו שאלנו שאלות על המותג שלנו ביחס לקהל, בשאלה השביעית בעצם ננסה להיכנס לנעליים של הקהל שלנו ונשאל למה?, כמובן ביחס לתוכן שנרצה לייצר: למה שהקהל שלנו יעשה לייק? למה שהוא ישתף את התוכן? למה שהוא יקנה?

השאלה הזו תצוץ בראשו של הקהל ברגע שהוא יחשף לתוכן שנייצר.

7. הוא בעצם ישאל את עצמו "מה יוצא לי מזה?". זו שאלה שקורית לרוב באופן לא מודע, אבל היא מהותית. ככל שנצליח לייצר יותר תוכן איכותי שיתן לקהלים שלנו ערך מוסף אמיתי, המענה שנספק להם לתשובה הזאת יהיה ברור, וירתום אותם לאורך זמן.


בניית התכנית האסטרטגית היא תהליך ארוך וחשוב, שתהווה את התשתית השיווקית של העסק בהמשך. 7 השאלות הללו הן התחלה חשובה ביצירת התכנית, המורכבת משלל סעיפים נוספים שנועדו למקד אותנו, את הקהלים אליהם אנחנו פונים ואת המסרים הרגשיים שנרצה להעביר להם. ברגע שנדע מי הקהל שלנו, נדע מה אנחנו צריכים להגיד לו כדי לרתום אותו, ולא פחות חשוב – מה יניע אותו למכירה.


זקוקים לעזרה ביצירת תוכנית אסטרטגית? השאירו פרטים כאן בטופס והמומחים של "פיטפוט" יחזור אליכם בהקדם

0 comments
bottom of page